Bokningsvillkor

Din bokning hanteras av Taxibokning Sverige AB. Taxibokning tillhandahåller även bokningsfunktionen åt taxibolag och andra organisationer. Oavsett i vilken bokningsfunktion som bokningen genomförs, gäller nedanstående bokningsvillkor. För färdtjänstbokning är paragraf 5, 6, 7, 8,10, 11 och 12 i dessa bokningsvillkor inte tillämpliga.

1. Ogiltig bokning vid felaktigt telefonnummer

Om du angivit ett felaktigt telefonnummer och ej kan kontaktas, anses bokningen ogiltig och taxibolaget har då ingen skyldighet att genomföra bokningen.

2. Spårning och skadestånd vid missbruk

Efter genomförd bokning sparas information som gör det möjligt att vid eventuellt missbruk kunna spåra dator och användare. Om bokningstjänsten saboteras eller missbrukas i form av falska bokningar leder detta till polisanmälan samt skadestånd. Rättegång hålls i svensk domstol.

3. Användarens ansvar för inloggningsuppgifter

Användare av bokningstjänsten är ensamt ansvariga för att skydda sina inloggningsuppgifter, inklusive BankID-identitet, användarnamn och lösenord, och säkerställa deras konfidentialitet. Taxibokning har inget ansvar för obehörig åtkomst eller användning av konton på grund av förlorade eller stulna inloggningsuppgifter, och kommer inte att tillhandahålla kompensation om ett BankID eller lösenord komprometteras och används av en annan part för obehöriga bokningar eller aktiviteter.

4. Personuppgifter

Vid inloggning med BankID godkänner du att Taxibokning får tillgång till och behandlar de personuppgifter som krävs för att verifiera din identitet. Vid bokning lagras nödvändiga personuppgifter som namn, mobilnummer, adresser och e-post samt övriga uppgifter gällande bokningen. Dessa uppgifter förmedlas vidare med bokningen till det valda taxibolaget och taxibilen som genomför resan. Personuppgifterna används för bokningen, betalning, fakturering och support. Genom att registrera ett konto eller använda vår bokningstjänst, samtycker du till att motta kommunikation relaterad till bokningstjänsten från oss via e-post och SMS. För mer information se Personuppgiftspolicy.

5. Prisinformation

När taxiresans från-, till- och eventuell via-adress, datum/tid samt antal personer har angetts, visas pris för respektive taxibolag som kan utföra den valda resan. Priserna hämtas eller beräknas utifrån taxibolagets egen gällande taxa. Notera att priset som visas på taxametern i taxibilen kan variera från det ursprungliga bokade priset.

6. Garanterat fast pris med Betalkort och Swish

För resor som betalas med betalkort eller Swish så hanteras betaltransaktionen av Swedbank Pay. För användare som väljer att spara betalkort, lagras maskerat kortnummer, betalkortets utgångsdatum, typ av betalkort (Amex, VISA, Mastercard, Maestro) samt en överenskommelse mellan Användaren och Taxibokning. Vid betalning med kort eller Swish sker betalning direkt vid bokningstillfället till ett garanterat fast pris, vilket innebär att samtliga avgifter som annars kan tillkomma på flygplatser, broar, färjor m.m. är inräknade i priset. I priset ingår max 5 minuters väntetid, och därefter har taxibilen rätt att lämna upphämtningsadressen utan återbetalning eller debitera extra för uppkommen väntetid. Vid upphämtning på flygplats gäller regler enligt p.9 nedan.

7. Fast pris eller taxameter med betalning på faktura eller Resekonto

Vid betalning med faktura eller Resekonto och fast pris debiteras ett garanterat fast pris där samtliga avgifter för exempelvis flygplatser, broar och färjor redan är inräknade. Om resan bokas med taxameter rapporterar taxibolaget det slutgiltiga priset efter resans avslut för debitering. Återrapportering sker i dessa fall normalt inom någon dag men kan vara fördröjt. Notera att taxameterpriser kan påverkas av faktorer som väntetid och extra avgifter, exempelvis för flygplatser, broar eller färjor. Betalsätt Faktura och Resekonto är endast tillgängligt med användarkonto. Ansökan om fakturabetalning kan göras vid registrering av företagskonto, som inloggad administratör under avancerade inställning eller via mejl till ekonomi@taxibokning.se. Ansökan om Resekonto görs vi mejl till ekonomi@taxibokning.se.

8. Betalning i bil

Alternativet att betala i bil kräver användarkonto och är ej tillgängligt för vissa resor som exempelvis har ett högre pris eller längre framkörning. Vid bokning med betalning i bil sker ansvaret för betalningen av resan direkt mellan resenären och chauffören. Om inget fast pris visas vid bokning, utan ett beräknat cirkapris visas så är detta pris endast en prisindikering och överensstämmer inte nödvändigtvis med det slutgiltiga taxameterpriset efter genomförd resa.

9. Upphämtning vid flygplats

Vid upphämtning på flygplats bevakar taxibolaget landningstiden och anpassar framkörningen. Taxichauffören väntar på resenären med skylt i terminalen enligt nedan angivna väntetider. Vid hämtning från ankommande flyg och inrikesflyg Arlanda väntar taxibilen i max 20 minuter. Vid hämtning från ankommande utrikesflyg Arlanda väntar taxibilen i max 30 minuter. Vid hämtning från ankommande flyg på Bromma väntar taxibilen i max 10 minuter. Giltigt telefonnummer krävs vid bokningstillfället för att taxichauffören skall kunna komma i kontakt med resenären. Vid försening kontakta omgående taxibolaget som anges på bokningsbekräftelsen. Vid utebliven närvaro utan anmälan sker ingen återbetalning och resan debiteras till fullt pris.

10. Antal passagerare och bagage

Vid resa till och från flyg gäller följande: För en normal taxibil är maxantalet passagerare 4 personer och max 4 bagage, under förutsättning att både passagerarna och bagaget får plats i en normalstor personbil. För en stor taxibil gäller max 6 personer, 6 bagageväskor och 6 handbagage. Observera att en taxibil med många passagerare inte har möjlighet att hantera skrymmande eller extra bagage, vilket kan innebära att ytterligare en taxibil behöver bokas.

11. Via-adress

Vid bokning med via-adress har du möjlighet att lägga till ett extra stopp mellan hämtadress och slutdestination. Via-adresser kan bokas till fastpris eller taxameter, där 5 minuters väntetid för ett stopp ingår vid fastpris. Priset beräknas med sträcka och tid enligt det valda taxibolagets taxa. Det är bokarens ansvar att säkerställa att medresenärer är redo vid via-adressen. Flygplatser kan endast bokas som start- eller slutdestination. Andelsbetalning är inte möjlig, och eventuella kostnadsdelningar hanteras av resenärerna själva.

12. Delad bil

Delad bil är en tjänst som erbjuds på vissa utvalda sträckor, tex resor från vissa flygplatser. Delad bil avser bokning av 1 person. Som regel samplaneras max 3 resenärer i samma bil med förbehåll för vissa destinationer och vid resursbrist på grund av hög trafik. Bokning, ombokning och avbokning skall ske senast två timmar innan planerad upphämtningstid. För att säkerställa en hållbar och effektiv samåkning kan en tidsjustering av upphämtningstid förekomma, dock max +- 15min. För resa tidig morgon, innan 08.00, måste delad bil bokas innan kl. 20.00 dagen före. Resenären kan ta med 1 normalstor väska + 1 handbagage.

13. Avbokning

Om resan ej skall fullföljas skall bokningen alltid avbokas i bokningstjänsten där den bokades. Avbokning skall ske i god tid innan bokad upphämtningstid och senast innan taxibilen påbörjar sin framkörning för upphämtning. Bokning med avresa snarast möjligt kan avbokas senast 5 minuter efter bekräftad bokning. Vid delad bil skall resan avbokas minst 2 timmar innan upphämtning. Vid avbokning efter att bilen påbörjat sin framkörning sker ingen återbetalning och hela resan debiteras. Vid giltig avbokning där betalning skett med Swish, återbetalas beloppet omedelbart till ditt konto. För bokningar med kortbetalning kan det ta upp till 2 bankdagar innan återbetalningen genomförs och syns på ditt konto.

14. Utebliven närvaro

Om resenären uteblir från en bokad resa utan att avboka resan enligt ovan regler sker ingen återbetalning och resan debiteras till fullt pris med tillkommande fakturaavgift. Om resan är bokad på taxameter sker debiteringen utifrån ett beräknat pris för resan.

15. Kakor (cookies)

Taxibokning använder så kallade kakor (cookies). En liten textbaserad datafil som placeras på din enhet som innehåller slumpade identifieringsnummer. Med hjälp av kakan underlättas bland annat automatisk inloggning, visning av dina bokningar och inställningar vilket underlättar din användning av bokningstjänsten. För ytterligare detaljer om vilka cookies vi använder, se vår personuppgiftspolicy.

16. Felanmälan och reklamation

a.) Om taxibilen ej kommer på utsatt tid skall resenären efter 5 minuter kontakta: I första hand taxibolaget som ska utföra transporten. I andra hand kontaktar resenären sin resebyrå som i sin tur kontaktar taxibolaget som ska utföra transporten. I tredje hand kontaktar resenären Taxibokning, support@taxibokning.se, 018-4443140. Om resenären inte tar kontakt med någon av ovannämnda förloras rätten till eventuell ersättning av skadan.

b.) Vid bagageproblem eller annat problem som innebär försening skall resenären omedelbart kontakta taxibolaget. Om förseningen vid delad bil innebär problem för andra resenärer som skall resa med samma bil har taxibolaget rätt att lämna med övriga resenärer och resan debiteras till fullt pris.

c.) För kvarglömda saker i taxibil skall taxibolaget som har utfört transporten kontaktas.

d.) Taxibokning är endast förmedlare av köruppdraget till taxibolaget. Taxibolaget har nödvändiga försäkringar och det fulla ansvaret för genomförandet av taxitransporten. När bokningsbekräftelse erhålls har taxibolaget kvitterat bokningen och har det fulla ansvaret för taxitransporten. Eventuell reklamation av taxiresan skall ske direkt till taxibolaget. Taxibokning ersätter ej felaktiga hanteringar som beror på taxibolaget. Är resenären missnöjd med sin resa kontaktas i första hand taxibolaget och i andra hand Taxibokning support. Reklamation skall ske senast inom 14 dagar efter det att resan ägde rum. Önskemål om återbetalning för ej genomförd resa skall anmälas till det aktuella taxibolaget inom 14 dagar från bokat resedatum.

e.) Vid tekniska fel relaterat till bokningstjänsten, kontakta Taxibokning på support@taxibokning.se eller +46(0)184443140.

17. Rätt till ersättning

För personskada och skada på egendom som transporteras i taxibilen gäller de regler som följer av trafikskadelagen (1975:1410), vilket vanligtvis innebär att ersättning betalas genom taxibilens (eller något annat inblandat fordons) trafikförsäkring. Om resenären drabbas av en person- eller sakskada under en resa sker ersättning från den transporterande taxibilens trafikförsäkringsbolag. Om du drabbas av någon annan skada som inte ersätts av bilens trafikförsäkring kan du ha rätt till ersättning om den som orsakat skadan genom skett genom vårdslöshet. Taxiboknings och taxibolagens ansvar är emellertid begränsat till att enbart omfatta direkt skada. Indirekt skada ersätts ej, så som exempelvis utebliven inkomst, intäkt eller vinst, eller produktionsbortfall, tredjemansskada eller annan följdskada. När det gäller personskada är taxibolagets ansvar även maximerat till ett belopp per skada; för sakskada är begränsningen ett (1) basbelopp och för ren förmögenhetsskada tio (10) % av det vid tidpunkten för transporten gällande basbeloppet enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring. Taxibokning och/eller taxibolaget ansvarar överhuvudtaget inte om möjlighet att utföra tjänsterna hindras eller en skada uppkommer av omständigheter som ligger utom Taxibokning och/eller taxibolagets kontroll, som till exempel myndighetsåtgärd, strejk eller annan arbetskonflikt, drivmedelsbrist, maskin- eller annan fordonsskada, hård väderlek eller oväntad driftstörning i verksamheten. Om resenären drabbas av en skada är resenären skyldig att göra vad som är skäligt för att begränsa skadan. Taxibokning och/eller taxibolaget är inte skyldigt att betala ersättning för den del av skadan som resenären borde ha kunnat undvika. Är du inte heller nöjd med beskedet i ärendet, har du givetvis möjlighet att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden: Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) Kungsholmstorg 5, Stockholm Box 174, 101 23 Stockholm Tel nr: 08 - 508 860 00

18. Försäkringar

Samtliga taxifordon hos taxibolagen som är anslutna till Taxibokning är i vederbörlig omfattning försäkrade mot skada på passagerare och deras egendom. Därutöver har Taxibokningen ansvarsförsäkring för andra typer av skador.

19. Support

support@taxibokning.se

Telefon +46 (0)18 444 31 40

Öppettider 9:00-16:00

Felanmälan öppet dygnet runt

Vi använder cookies

För att hantera din bokning på bästa sätt använder vi cookies. För mer information om vår cookie-hantering se Personuppgiftspolicy
Ditt samtycke kan alltid ändras genom att trycka på Hantera cookies i sidfoten.

Logga in

Glömt lösenord

Vi har skickat ett mail till dig med en länk för återställning av lösenord.

Byt lösenord

Du måste byta lösenord för att fortsätta vara inloggad.
Lösenordsbytet lyckades!

Resebokare eller receptionsbokare som bokar åt andra: Logga in här.

Bokar du åt andra?

Du som är kundadministratör, resebokare eller receptionsbokare som bokar åt andra, använd avancerad bokning. Där hittar du även inställningar för ditt företag.

Anslutningsproblem

Vi kan inte kommunicera med bokningssystemet just nu. Vänligen försök senare eller kontakta vår support om problemet kvarstår.

Du är redan inloggad på ett konto.

Fyll i gatunummer

Ansök om samlingsfaktura för smidiga taxiresor över hela Sverige. Minska administrationen med en faktura för alla resor, och slipp kvittohantering. Effektivt och enkelt för ditt företag!

Fakturatyp

Ett konto kommer skapas för nedanstående person som sedan kommer kunna skapa andra användare.